Yoga oefeningen voor gevorderden Mindfulness yoga gevorderden oefeningen

Yoga oefeningen voor gevorderden

Onderstaande gevorderden yoga oefeningen kunnen ook prima gedaan worden door beginners, echter alleen als men niet te lang in de houding blijft en werkt met de ondersteunende kussens. De yoga oefeningen mogen ook bij de gevorderden absoluut geen pijn doen. Als je wel pijn voelt probeer je iets te doen waar je nog niet aan toe bent. Alle onderstaande gevorderde yoga oefeningen kunnen moeiteloos en zonder enige kracht worden uitgevoerd. Voel je wel dat je nog kracht aan het zetten bent en te hard je best moet doen, dan is dit een teken dat je rustiger aan moet doen. De yoga en zeker de yoga oefeningen voor gevorderden worden zo een manier om je te laten leiden door je lichaam en ademhaling. Luister dus niet naar je hoofd, maar naar je lichaam tijdens de yoga.

Hier vind je de zo belangrijke adem aanwijzingen in een filmpje.

Het belangrijkste is dat je gedurende de yoga oefeningen niet met je aandacht in het hoofd, maar in het lichaam zit. zo heb je de aandacht bij de adem en bij de lichaamsgevoelens die omhoog kunnen komen tijden de yoga oefeningen. Mochten er vervelende emoties los komen dan kun je op onderstaande pagina filmpjes met uitleg vinden voor het omgaan met heftige emoties:

Omgaan met heftige emoties

Gevorderden oefening 1

De eerste serie yoga oefeningen die je hieronder vindt is gericht op het bekken gebied. Veel gevorderden hebben namelijk nog steeds een te verkrampt bekken door stress en niet goed ademen tijdens de dag. Het bekken gebied is het belangrijkste gebied, omdat het altijd moet ontspannen voor de goede adem.

Yoga gevorderden oefening 1.2:

Bij bovenstaande yoga oefening is het erg belangrijk om goed te letten op de rechte rug. Daarnaast moet je er goed aan denken om tijdens de gehele yoga oefening het bekken niet naar voren te draaien. Als je dit wel doet, zul je meteen voelen dat je ineens bijna alle spieren in je lichaam moet aanspannen om niet om te vallen. Zoals alle yoga oefeningen en zeker de yoga oefeningen voor gevorderden gaat het erom dat je zonder enige kracht in je skelet kunt balanceren. Pas dan kun je ook helemaal onderin ademen, dit kan namelijk alleen maar als je de buik en bekken spieren volledig ontspant.

Mindfulness yoga gevorderden oefening 2:

Als je nog geen gevorderde yoga beoefenaar bent kun je eerst proberen om zo nu en dan in de voorste hak te duwen, zodat je billen weer een stukje naar achter gaan. Hierdoor gaat de stretch er tijdelijk even af. Daarna kun je weer langzaam de stretch vergroten door het bovenbeen naar beneden te brengen. Probeer tijdens deze yoga oefening in ieder geval één moment te ervaren hoe het voelt om helemaal ontspannen te balanceren, te hangen in de liezen en je skelet. Dan kun je ook voelen dat je volledig onderin kunt ademen en zelfs de liezen en de bekkenbodem met de adem mee bewegen. Omdat dit best heftig kan voelen komt hier de mindfulness component van de yoga van pas: probeer niet weg te vluchten met je aandacht van de pijn. Nog belangrijker: probeer jezelf nooit aan teveel pijn bloot te stellen. Als het dus niet lukt om de spieren te ontspannen daar waar het pijn doet en diep door te ademen geeft je lijf een duidelijke grens aan.

Yoga voor gevorderden oefening 3:

Yoga gevorderden oefening 4:

Bij bovenstaande yoga oefening is het heel erg belangrijk om echt goed te voelen dat je niet in de onderrug, maar onder de schouderbladen de draai naar achteren maakt. Als je daarbij goed je buik en borst aan de voorkant ontspant worden deze spieren opgerekt. Voel je dit niet, dan zit je de yoga oefening waarschijnlijk alleen maar vanuit de onderrug te doen. Als de onderbuik zelfs een beetje aanvoelt alsof hij wordt uitgerekt kun je meteen goed voelen of je wel helemaal onderin ademhaalt. Het liefst ontstaat de adem zelfs helemaal net boven de broekriem. Om deze reden is dit een mindfulness yoga oefening voor gevorderden, het is namelijk erg moeilijk om buik en borst aan de voorkant te ontspannen terwijl je de rugspieren aan de achterkant wel moet aanspannen. Oefening baart echter kunst en zo leer je alle spieren in je hele lijf afzonderlijk van elkaar te ontspannen.

Mindfulness yoga oefening voor gevorderden 5:

 

Deze reeks yoga oefeningen voor gevorderden kun je afsluiten met een bodyscan. Op onderstaande pagina kun je er één vinden met een tijdsduur die past bij het moment:

Bodyscanoefeningen