Mindfulness yoga op het werk Met mindfulness yoga een prettige werkflow

Mindfulness en yoga op het werk

Mindfulness yoga voorkomt overmatige werk stress en burn out

Mindfulness yoga is een prachtige vorm om fysieke grenzen te herkennen en te leren hoe je hier op een gezonde manier mee om kunt gaan. Het leren herkennen van lichamelijke stress signalen is een kunst op zich, een kunst waar bijna al je werknemers nog een beginner in zijn. Hoe je moet reageren op deze fysieke stress signalen op het werk is nog moeilijker. De meeste mensen hebben een automatische respons op stress signalen of voelen de stress signalen helemaal niet. Als we wel iets voelen zoeken we vaak afleiding om het gevoel te verdoven. Mindfulness yoga leert je een nieuwe automatische respons op stress aan, één die juist wel aandacht heeft voor het gevoel. Dit voelt vaak in het begin onproductief, maar betaald zich razendsnel uit. Je zult namelijk steeds meer plezier in je werk krijgen omdat er een prettige werk flow ontstaat.

Mindfulness yoga zorgt voor een prettige werk flow

Soms weet je op je werk een prettige werk flow te vinden en soms lijk je er maar niet in te kunnen komen. In de werk flow glijden de uren voorbij en lijkt het alsof het werk vanzelf tot stand komt. De mindfulness aandachts oefeningen zijn niet bedoeld om je meer te laten pauzeren. Door de oefeningen ontdek je hoe je aandacht werkt en hoe je deze flow focus zelf kunt inschakelen. Hierdoor kun je op een ontspannen manier werken zonder dat het je extra tijd kost. Veel mensen binnen het bedrijf hebben moeite met het vinden van de flow. Hiervoor zijn twee oorzaken aan te wijzen. Ten eerste worden ze teveel afgeleid door andere mensen of taken. Het je hersens veel energie kost om zich steeds opnieuw op iets anders te concentreren, dit worden switching costs genoemd. Als we even met een collega praten of Facebook checken denken we dat we uitrusten, maar in werkelijkheid kost het alleen maar energie. De tweede en belangrijkste oorzaak voor het uitblijven van flow is een verrassende. Vaak lukt het niet om lekker in je werk te komen omdat je te hard je best doet om je te concentreren. Als je de aandacht 110 procent concentreert blokkeer je heel veel hersengebieden. Met mindfulness yoga leer je de focus sturen zodat je letterlijk je hersens voor je kunt laten werken. Hier kun je meer lezen over deze mindfulness yoga techniek.

Welke mindfulness yoga werk-trajecten zijn er beschikbaar?

In een eendaagse cursus kunnen werknemers al leren hoe ze met minder energie hetzelfde werk kunnen verrichten. Tijdens de eendaagse mindfulness yoga werk-cursus komen de belangrijkste aandachtstechnieken aan bod. Deze aandachtstechnieken worden getraind met yoga en meditatie oefeningen. Na het doen van de oefeningen wordt steeds besproken wat de persoonlijke ervaring is van de werknemer en wat het eventuele verband is met de werk ervaringen van het moment. Zo worden alle yoga oefeningen steeds in verband gebracht met de directe werk ervaring.

Een eendaagse yoga werk cursus hoeft maar twee uur te duren. Naar behoefte kan er op een later tijdstip voor één of meerdere werknemers een vervolg uur in worden gepland. Op deze manier is het mindfulness yoga traject flexibel inzetbaar op persoonlijke veranderingen en veranderingen op de werkvloer.

Yoga in het nu kan ook elke week mindfulness yoga lessen geven op het werk. Het tijdstip kunt u zelf aangeven, bijvoorbeeld voor het werk aan of in de pauzes.

Yoga op de stoel workshop

Tijdens de twee uur durende yoga op de stoel workshop leer je simpele yoga bewegingen die je op de stoel kunt doen. Je ontdekt dat kleine bewegingen op het werk al een groot verschil kunnen maken.

Zitten is dodelijk. De wetenschap en ook de media luiden de noodklok en de sta bureau’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Gelukkig is dit beeld een tikkeltje ongenuanceerd. Je bent zo stijf omdat je op het werk altijd in dezelfde houding zit waardoor je bepaalde cellen niet meer gebruikt, die vervolgens afsterven. Als je dus de andere helft van de tijd op het werk gaat staan gebruik je slechts één andere combinatie cellen. Volgens de biomechanica, de wiskundige benadering van het lichaam ligt de oplossing niet in het stoppen met zitten, maar ontdekken hoe je in verschillende posities kunt zitten. Terwijl je werkt worden zo gedurende lange tijd een veelheid van cellen aangesproken en gestretcht. Op deze manier spreek je dezelfde spieren aan die je ook tijdens yoga houdingen zou aanspreken. Omdat je langere tijd achter elkaar kunt stretchen blijken mensen zo flexibeler te worden in hun benen dan wanneer ze regelmatig losse yoga oefeningen doen. Yoga in het nu kan al in een uur tijd blijvende oplossingen bieden voor de ongezonde zit situatie op het werk. Tijdens de yoga training zal een nul meting gemaakt worden van ieders fysieke gesteldheid op het werk. Naar aanleiding hiervan krijgt iedereen binnen het bedrijf zijn persoonlijke yoga instructies voor de eigen werk en thuis situatie.

 Neem contact op voor een vrijblijvend oriënterend gesprek.

Mindfulness in jouw bedrijf

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Mindfulness yoga & individuele therapie

Op therapeutische basis volg je acht privé therapie sessies waarin de integratie van mindfulness yoga in het dagelijks leven centraal staat.

Meer info
Mindfulness yoga stilte retraite weekend

Al onze mindfulness yoga stilte retraites zijn vrij in te delen. Hierdoor kun je ongedwongen kennismaken met de stilte.

Meer info