Welke soort yoga past bij mij? Waar in Groningen wordt mijn yoga stijl beoefend?

Waar wordt in Groningen de yoga stijl beoefend die bij mij past?

De mindfulness yoga stijl is misschien niet het soort yoga dat bij jou past. Bij mindfulness yoga zijn we zowel met het lichaam als met je aandacht bezig. Als je liever alleen met je lichaam bezig bent en niet met aandacht kun je beter een soort yoga kiezen waarbij er snel door de houdingen heen wordt gegaan. Bij snelle yoga soorten ontspan je omdat je steeds bezig bent met het aanpassen van je houding, bij mindfulness yoga ontspan je door het controleren van je aandacht. Bij de Mindfulness yoga stijl zul je dus tijdens de houding iets meer oefenen met aandacht waardoor er een extra uitdaging bij komt. Het voordeel hiervan is dat je ook in het dagelijks leven de aandachtscontrole kunt gebruiken om even uit je hoofd te komen. Daarnaast proberen we bij de Mindfulness yoga vorm het lichaam wel leniger te maken. Wil je dus minder met stretchen bezig zijn en voornamelijk mediteren dan is mindfulness yoga ook niet de stijl die bij jou past.

Onderstaand vind je een omschrijving van alle soorten yoga en hun relatie tot mindfulness yoga. Tevens vind je een lijst met de yoga scholen die wij in Groningen aanraden voor elke yoga stijl.

Bij Power Yoga ga je heel snel van houding naar houding.

Als je juist ontspant door erg snel door de houdingen heen te gaand kun je het beste voor de Power yoga stijl kiezen. Bij deze yoga soort blijf je uit je hoofd omdat de docent je snel van houding laat veranderen. Doordat je steeds weer moet wisselen van houding krijg je weinig kans om na te denken over je problemen bij deze soort yoga. De Mindfulness yoga stijl richt zich dus iets meer op deze aandachtstechniek die je vervolgens ook in het dagelijks leven toe kunt passen.

Buddha Balance

Studio Intens

Kuipers Yoga

Bij meditatieve yoga ben je veel minder met je lichaam bezig en meer met meditatie oefeningen.

Waar bij mindfulness yoga de nadruk ligt op het leren ontspannen van je aandacht tijdens het doen, zul je bij deze soort yoga meer zittend mediteren. Bij de mindfulness yoga vorm probeer je dus tijdens de houdingen je aandacht uit je hoofd te houden. Dit kan soms lastig zijn omdat je naast je lichaam ook met je aandacht bezig bent. De Mindfulness yoga vorm doet dit omdat je in het dagelijks leven geen tijd hebt om te mediteren. Je zult dus ook moeten leren hoe je uit je hoofd kunt blijven terwijl je dingen aan het doen bent.

Yvonne

Meditatieve Yoga

Kundalini Yoga

Dru Yoga

De Hatha yoga vorm legt de nadruk op lichaam en ademhaling

Qua stijl lijkt mindfulness yoga misschien wel het meeste op Hatha yoga. Je gaat niet zo snel door de houdingen heen als bij Power yoga, waardoor er meer aandacht is voor de geest. Wel een belangrijk verschil met Hatha yoga, is dat je bij mindfulness yoga net wat dieper leert ademhalen. Dit is erg belangrijk, omdat de diepte van de adem bepaalt hoe diep je lichamelijk kunt loslaten. Daarnaast is er bij mindfulness yoga meer aandacht voor hoe je aandacht aan je lichaam moet geven. Hierbij komen de mindfulness aandachtstechnieken natuurlijk van pas. Hierdoor kun je ontdekken hoe aandacht werkt zodat je ook in het dagelijks leven je aandacht uit je hoofd kunt houden.

Berber

Rhodes

Anneke

Wieteke

Souljoy

Bij de Yin Yoga stijl blijf je het langst in één houding liggen

Bij Yin yoga lig je heel lang in dezelfde houding. Daarnaast doe je geen staande houdingen. Het meditatieve gedeelte wordt bij Yin yoga dus voorop gesteld. Dit kan echter per yoga leraar verschillen, naar gelang men ervaring heeft met meditatie.

Open Yoga

Maxi

Studio Moesstraat