Yoga oefeningen om te aarden en energie te voelen in je lichaam

Yoga oefeningen om te aarden en energie te voelen in je lichaam

Naast yoga oefeningen om jezelf te aarden zijn aardse dingen als schoonmaken, wandelen, in de tuin werken, je huis verzorgen, jezelf verzorgen net zo goed aardingsoefeningen. Je zult jezelf echter helemaal niet aarden als je de aandacht en adem niet in orde hebt. Dit is ook lastig als je de energie in je lichaam nog niet zelf hebt leren voelen.  Het doel van grondingsoefeningen is de aarding van de energie. De energie kan alleen goed doorstromen als je onderin ademt en helemaal uit. Daarnaast moet de aandacht in het volledige lichaam rusten. Omdat we teveel in het hoofd zitten, zelfs als we aan yoga of meditatie doen, gaat de energie stuwen.

In de yoga of meditatie zul je dus altijd ook je tenen moeten blijven voelen. Alleen het bovenlichaam voelen blokkeert immers nog steeds de aarding van de energie. Aarding is dus zelfs heel lastig tijdens de bovengenoemde oefeningen om te aarden. Je zult namelijk gedurende de hele oefening goed onderin moeten ademen en je hele lichaam moeten blijven bewonen. Doe je dit niet, dan werkt de oefening om jezelf te aarden helemaal niet aardend.

Het uiteindelijke doel van de grondingsoefening is het voelen van de energie in je lichaam. Als je dit kunt, kun je de hele dag voelen of je energie volledig doorstroomt en je dus goed bent geaard. Uiteindelijk doe je dus de hele dag door je grondingsoefeningen. Oefeningen om jezelf te aarden zijn dus bedoelt om je aandacht en adem weer in hun natuurlijke toestand terug te krijgen. Hierna is het dus aan jou om ze daar te houden.

Yoga oefeningen om jezelf te aarden

Onderstaande yoga oefeningen zijn goed voor je aarding, omdat ze de ademhaling verdiepen door het soepel maken van het bekken.

Hier wordt de techniek van de goede ademhaling uitgelegd.

Wil je eerst nog verder met andere yoga beginnersoefeningen, dan vind je die hier.

Yoga oefeningen om energie te voelen in je lichaam van jezelf en een ander

Mensen die zichzelf zien als hooggevoelig of heldervoelend willen zich vaak van energie afsluiten buiten de yoga mat. Of je nu last hebt van het energie voelen van een ander of niet, de enige remedie blijft aarden. De yoga oefeningen om te aarden kun je dus net zo goed gebruiken voor het omgaan met eigen, of het voelen van energie van een ander. Dat komt omdat we altijd in verbinding staan met onze omgeving en alles wat je zelf aan energie kunt voelen in je lichaam altijd een meetrillen is met je omgeving. Het is de kunst om open te blijven voor de energie van boven en vanuit de aarde. Door te aarden kun je open blijven voor de energie van boven, zodat je niet mee gaat trillen met de energie van een ander.

Met yoga niet afsluiten voor energie, maar door aarding voor energie openen

Afsluiten van energie leidt tot een oppotten van de energie van een ander, doordat het tevens je aarding blokkeert. Veel mensen die hooggevoelig zijn sluiten zich vaak af van hun gevoel en zijn hierdoor slecht geaard. Het energielichaam kan daardoor een beetje van de grond af gaan zweven, waardoor de aarding nog meer blokkeert. Als je hooggevoellig bent doe je er dus goed aan om de energie beter te leren voelen in je lichaam, vooral in bekken, benen en voeten. Hierdoor kun je zelf voelen of je aarding goed is. Uiteindelijk kun je met onderstaande yoga oefeningen je energielichaam leren voelen tot onder je voeten, dan is je aarding helemaal volledig.

Onderstaande yoga meditatie oefening om jezelf te aarden voegt aan het ademhalen het voelen van energie toe:

Oefeningen om jezelf te aarden voor naast de yoga mat:

De grondingsoefeningen voor na de yoga zijn in essentie hetzelfde als tijdens de yoga. Tijdens de yoga til je een arm op en in het leven beweeg je de stofzuigerslang. In beide gevallen zul je om goed te aarden de energie in je lichaam moeten voelen. Dit vertelt je of je goed ademt en of je wel je hele lichaam voelt.

Door de onderstaande ‘langzaam aan’ oefening kun je de hele dag checken of je aarding goed is.

Dit is een yoga oefening om jezelf te aarden gedurende de dag die op bovenstaande yoga oefening inhaakt en er het voelen aan toevoegt. Deze grondingsoefening voegt hier het goede ademen tijdens de dag aan toe.

Kundalini energie problemen door een gebrekkige aarding

Als je lang achter elkaar aan yoga doet of mediteert, zonder de juiste adem en aandachtstechnieken, kun je kundalini energie problemen krijgen. Lees hier meer over deze aardingsproblemen. Als dit het geval is zul je waarschijnlijk minimaal twee keer 40 minuten per dag op de juiste manier moeten mediteren om je energie weer goed te laten stromen. Dit kun je doen met de methode van Hetty Draayer. Het is trouwens een aanrader om net zo enthousiast met deze prachtige methode aan het werk te gaan als je geen kundalini klachten hebt.

Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.