Yoga oefeningen om van je borderline symptomen af te komen

Met deze yoga oefeningen kom je van je borderline symptomen af

De oorzaak van borderline is niet bekent, alleen de symptomen. Binnen de yoga en energieleer duiden de kenmerken van borderline echter allemaal precies in dezelfde richting, namelijk een ernstig gebrek aan aarding. Bij borderline persoonlijkheidsstoornis is er een ernstig gebrek, omdat het onafgebroken lijkt te zijn. Waar de meeste mensen rustige periodes kennen, waarin er geen sprake is van een ‘up’ of een ‘down’, is iemand met borderline heel intens ‘up’ en  ‘down’. Een gebrek aan aarding wil dus niet zeggen dat je te weinig down bent, maar dat je teveel in je hoofd en te weinig in je lichaam zit. Het hoofd kent namelijk alleen zwart en wit, tegenstellingen, iets is goed of slecht, leuk of niet leuk. Het is heel moeilijk om vanuit je hoofd iets als prettig te ervaren wat alledaags en gewoon is. We spreken dan ook van ‘je goed voelen’ en niet ‘je goed denken’.

Iemand met borderline persoonlijkheidsstoornis kan behoorlijk impulsief zijn in bijna alles, van sex, tot winkelen, drank, drugs, eten. Hoe meer je in je hoofd zit, hoe directer je zult reageren op de impulsen van je gedachten. Iemand met borderline heeft namelijk niet een heel verschillende fysiologie dan ieder ander, het zit hem in het reageren op normale lichamelijke prikkels. Het hoofd kan namelijk een dwangmatige relatie tussen een gevoel en een gedachte veroorzaken. Er is dan geen enkele afstand meer ten opzichte van de gedachte die opkomt door een lichamelijke prikkel. De gedachte is hiermee dus de enige waarheid. Je voelt bijvoorbeeld dat je iets wilt kopen en je hoofd zegt dat dit moet, omdat je alleen maar in je hoofd leeft lijkt het net alsof je ook echt iets moet kopen. Hierdoor lijkt het net alsof je wereld instort als je niet handelt naar je gedachten.

Je zou denken dat extreem in je hoofd zitten zou leiden tot een onwrikbaar wereldbeeld, echter het omgekeerde is waar. In de yoga weet men allang dat, omdat het hoofd altijd duaal is, het vroeg of laat een tegengestelde gedachte zal bedenken. Volgens de yoga geldt: hoe meer je nadenkt hoe meer je aan alles gaat twijfelen, hoe meer je leert voelen, hoe zekerder je wordt. Mensen met borderline kunnen zoveel nadenken dat ze niet meer weten wat ze echt willen en  hierdoor zelfs een identiteitsstoornis krijgen.

Als je nog sterker dan dit met je energie omhoog blijft trekken kan je zelfs paranoïde ideeën krijgen of gaan dissociëren, nog een van de symptomen van borderline. In de yoga energie leer is dit al veel langer bekent als een heel extreem geval van uittreden. Als je super slecht geaard bent kan je energie lichaam zelf boven je hoofd hangen, in plaats van alleen in je hoofd. In dit geval bewoon je het lichaam dus helemaal niet meer. Je energielichaam wordt dan zo ontregelt dat de energetische oerbron die in je bekkenbodem ligt opgeslagen wordt geprikkeld. Deze energie wordt in de yoga kundalini energie genoemd, als deze energie vrij komt is er in een keer veel teveel energie in het lichaam. Hier lees je meer over de gevolgen van deze kundalini energie en hoe dit er technisch volgens de yoga uitziet. Gelukkig kan iedereen leren om de kundalini in het lijf vrijer te laten stromen door het in balans te brengen met de energie om je heen (Hier lees je hoe dat in zijn werk gaat)

Volgens de yoga wordt de ernst van de kenmerken van borderline bepaald door je aandacht

De kenmerken van borderline persoonlijkheidsstoornis worden volgens de yoga dus ernstiger naar mate je minder in je lichaam zit. Hoe meer je het lichaam bewoont, dus hoe meer je zelfs je onderste lichaamsdelen bewoont, hoe gezonder je geestelijk bent. Hierbij is het goed om te weten dat zelfs veel yoga leraren niet eens goed door de dag heen hun voeten bewonen.Als je zo twijfelt over de werkelijkheid ga je je erg leeg voelen. In de yoga ziet men dit juist als een positief kenmerk, omdat hieruit blijkt dat je voor het eerst echt ziet dat de identiteit die je met al die gedachten hebt gebouwd een illusie is. Iemand met borderline, die al erg impulsief op gedachten reageert, kan met suïcidale neigingen of zelfverminking reageren op deze leegte. Dat komt omdat het hoofd liever dood wil dan de controle over de werkelijkheid verliezen. In de yoga proberen we juist de werkelijkheid door het lichaam te ervaren, omdat het hoofd altijd een heel duale afspiegeling van de werkelijkheid geeft. Het is volgens de yoga juist de kunst om rust te vinden in die onwetende leegt en vanuit hier te genieten van een ontspannen, tevreden, lichaam. Dit is volgens de yoga de enige manier om echt gelukkig te worden.

Om een ontspannen en gelukkig lichaam te krijgen zal echter het hele lichaam bewoont moeten worden, van top tot teen. Het is hierbij vooral belangrijk om de onderste regionen van je lijf te bewonen, dit voorkomt dat je teveel omhoog schiet naar je hoofd. Hoe hoger je met je energie hebt gezeten, hoe moeilijker het is om de onderste delen van je lichaam te voelen.Als je borderline persoonlijkheidsstoornis hebt zul je yoga dus als heel lastig en misschien zelfs als vreselijk ervaren, omdat je altijd zo hoog hebt gezeten met je aandacht. Mocht je veel verzet voelen tijdens de yoga oefeningen dan is dit alleen maar een goed teken. Dit komt puur omdat je hoofd een heel ander idee heeft van plezier maken dan je lichaam. Probeer dus vooral niet teveel aandacht te geven aan je gedachten tijdens de yoga en steeds weer terug te komen in je lijf. Je kunt dan de gedachten observeren vanuit de achtergrond van het lichaam. Dit is een nieuwe manier van zijn voor alle mensen, maar nog extra voor mensen met borderline, omdat zij nog meer in hun hoofd zitten dan anderen.

Yoga oefeningen die je van je borderline symptomen afhelpen

Omdat de aandacht steeds zo hoog zit trekt het de ademhaling met zich mee, hierdoor ademen mensen met borderline vaak veel te snel en te hoog. Dit kan de energie huishouding ernstig verstoren. Let dus tijdens de yoga oefeningen, maar ook tijdens de dag op je ademhaling. Onderstaande yoga ademhalingsoefening legt je precies uit wanneer je wel en niet goed ademt. Hoe hoger je hebt gezeten met je aandacht, des te moeilijker is het om de adem weer laag te krijgen. Wees dus vooral erg geduldig met de adem, als je dit op kunt brengen kan het je de hele dag signalen geven. Adem je namelijk tijdens de dag te hoog in, dan ben je weer erg hoog met je aandacht en zul je de borderline energie juist versterken.

Dit is nog een aardende yoga ademhalingsoefening.

De onderstaande yoga oefeningen focussen op de heupen en het bekken, omdat je zo ruimte kunt maken voor het goede ademhalen. Probeer tegelijkertijd goed je voeten te blijven bewonen. Als je vrij extreme vorm van borderline persoonlijkheidsstoornis hebt kan dit helpen om uit je hoofd te blijven, omdat je waarschijnlijk erg veel moeite zult hebben om te blijven voelen. Wees dus geduldig, oefening baart kunst, elke dag gaat het een heel klein beetje beter.

Onderstaand filmpje kan je helpen als je het erg moeilijk hebt. Vooral bij borderline is het heel moeilijk om te blijven voelen en door te zetten met de yoga en mindfulness. Het goede nieuws is dat je juist door vervelende gevoelens extra prikkels hebt om weer terug te komen in het voelen. In onderstaand filmpje word vertelt hoe dit werkt.

Hier kun je een gratis mindfulness cursus online volgen, waarin alles wat in het filmpje aan bod is gekomen blijvend in je leven kunt integreren.

Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.