Hoogsensitief zijn wordt met deze yoga tips yoga een talent

Een hoogsensief is hoogbegaafd, dit wist de yoga al langer

De term hoogsensitief of hooggevoelig is erg ongelukkig gekozen. Het geeft de impressie dat hsp-ers mensen zijn die minder dan anderen de kwaliteit bezitten om door te bijten. Er wordt dan ook vaak genoeg tegen hsp-ers gezegd dat ze door moeten zetten en zich niet aan moeten stellen. Vaak ook uit angst dat een hoogsensitief het later in het leven niet ver zal schoppen. Door de term hooggevoelig wordt echter de andere kant van de munt over het hoofd gezien. Elk voordeel heb zijn nadeel, deze Cruijffiaanse wijsheid geldt tevens voor hooggevoeligheid. Een hoogsensitief is zo gevoelig voor prikkels omdat hij een talent bezit om meer prikkels waar te nemen. Deze verhoogde waarneming wordt veroorzaakt door een hogere emotionele en of sensitieve intelligentie.

De laatste jaren komen er vernieuwde intelligentie modellen, die naast logisch-mathematische intelligentie ook emotionele, verbale, lichamelijke, muzikale, interpersoonlijke en intrapersoonlijke intelligentie meenemen (model van Gardner). Je kunt dus ook hoogbegaafd zijn op één van deze intelligentie gebieden, terwijl je minder scoort op een andere. Omdat alleen intellectuele intelligentie op school wordt gestimuleerd en als zodanig herkent, kun je zonder het te weten hoogbegaafd zijn op een ander gebied.

Stress door het hoogsensitief zijn is een teken van bewustzijnsontwikkeling

Hoogbegaafd zijn (op één van de bovengenoemde intelligentie gebieden) kan een vereenzamende werking hebben, omdat het moeilijk is om vrienden te vinden die je interne belevingswereld kunnen delen. Je moet immers maar net iemand tegen het lijf lopen die op dezelfde manier als jij intelligent is. Daarnaast reageert de buitenwereld vaak niet, of zelfs agressief op reflectieve, out of the box, opmerkingen. Dat komt omdat de meeste mensen vanuit een gevoel van veiligheid het denkraam van de meerderheid overnemen. Je zou hierdoor zomaar het idee kunnen krijgen dat jouw manier van intelligent zijn van geen enkele, of zelfs van negatieve, waarde is.

Gelukkig zijn er ook psychologische ontwikkelingsmodellen die wel waarde hechten aan andere manieren van intelligent zijn. Volgens de theorie van positieve desintegratie van Dabrowski hangt persoonlijke ontwikkeling af van een groeiend bewustzijn van de buiten (en binnen) wereld. Hierbij onderscheid hij een ontwikkeling door vijf bewustzijnsniveau’s, waarbij het denkraam van de meerderheid steeds meer plaatsmaakt voor eigen normen en waarden. In het hoogste niveau worden eigen hedonistische verlangens opgegeven in een leven in dienst voor de groep. Dit gebeurd dan natuurlijk wel volgens de eigen normen en waarden.

De stress die een hoogsensitief ervaart door het botsen van zijn verhoogde waarneming met die van de mensen om hem heen is volgens Dabrowski juist noodzakelijk om tot een volgende bewustzijnslaag te komen. Depressie, angsten, burn-out en zelfs psychoses zijn geen teken van een achteruitgang in bewustzijnsontwikkeling, maar juist van vooruitgang. Ze zijn juist een teken van een gegroeid bewustzijn, omdat dit altijd samen met spanning doordat men bewuster wordt van de donkere kanten van zichzelf en de mensen om hem heen.

Met yoga van hoogsensitief naar echt ‘hoogbegaafd ‘

Wil je dus je talent als hoogsensitief volledig onwikkelen, dan zul je aandacht moeten geven aan deze schaduwkant. Dit kan door psychotherapie en daarna als goede volgende stap door lichaamsgerichte benaderingen zoals yoga. Veel hsp-ers houden het vaak bij psychotherapie, omdat er hierbij toch nog een ‘veilige’ afstand wordt behouden ten opzichte van het diepste donker, die energetisch in het lichaam is vastgehouden. Dit is jammer, omdat hierdoor deze energie steeds weer je gedachten in hetzelfde negatieve patroon zal dwingen. Het lichaam is dus de echte poort naar de ontwikkeling van een hoger bewustzijn, niet het hoofd. 

De meeste opgepotte energie zit in het bekkengebied. Veel hsp-ers hebben dan ook last van de onderrug, billen en bovenbenen. De beste yoga oefeningen om deze energie los te weken en vervolgens voor altijd los te laten, zijn dan ook yoga oefeningen voor het bekkengebied. Hier vind je meer info over de cruciale functie van dit gebied. Het is hierbij heel erg belangrijk dat je er goed bij blijft ademhalen. Eigenlijk is dit uiteindelijk het einddoel van de yoga; het losmaken van de spieren in het bekkengebied, zodat je weer als een baby kunt ademhalen. De juiste adem is zo belangrijk, omdat je energiehuishouding verstoort blijft als je niet als een baby ademhaalt. Hier wordt uitgelegd hoe te ademen als een baby.

Na het doen van bovenstaande yoga oefeningen is het goed om een eind-ontspanning te doen. In de twee onderstaande links vind je ontspanningsoefeningen die speciaal geschikt zijn om het stromen van de energie uit de bekkenbodem door de benen te leren voelen. Na veel oefenen kun je dit stromen zelf ook voelen en hierdoor voelen dat je letterlijk vastzittende energie naar de aarde loslaat.

Ontspanningsoefening met energie stroom

Ontspanningsoefening met extra ademuitleg

Hier wordt uitgelegd hoe je het beste zulke ontspanningsoefeningen kunt doen.

Yoga hsp tips voor de hele dag

Door trouw je yoga te blijven beoefenen, kun je ook buiten de yoga mat goed blijven ademhalen. Dit is vooral heel erg moeilijk als je hoogsensitief bent, omdat je op hele lichte stress prikkels heel gespannen reageert. Je kunt er eens op letten of je je spieren niet heel subtiel aanspant gedurende sociaal contact of tijdens een ‘normale’ wandeling. Dit hele lichte aanspannen blokkeert je energiestroom, omdat je door de spierspanning hoger gaat ademhalen. Hier vind je een video waarin je deze speciale yoga ademhaling krijgt uitgelegd.

Hooggevoelige mensen hebben vaak de neiging om met de aandacht van vervelende gevoelens weg te bewegen. Dit komt natuurlijk omdat je als hooggevoelige vervelende gevoelens nog heftiger waarneemt. Helaas ben je als hoogsensitief ook gevoeliger voor de negatieve effecten van het weglopen van je lichamelijke gevoelens. Als het lichaam verkrampt als reactie op het verzetten tegen het gevoel, voelt de hsp-er dit ook veel heftiger. Het is heel belangrijk om te onthouden dat je je juist niet moet afsluiten voor vervelende interne en externe prikkels of een teveel aan prikkels. Je moet je juist meer openstellen voor de vervelende prikkels. Dit voelt erg tegenstrijdig, maar juist het afsluiten voor de vervelende prikkels leidt tot verzet en spanning. Hier en hier lees je hoe je beter om kunt gaan met heftige emoties.

Het langdurig wegdrukken van nare gevoelens kan leiden tot een chronisch gevoel van onrust. Veel mensen die hoogsensitief zijn voelen dit als een zenuwachtig gevoel in buik en borst. Hier kun je lezen hoe je daar vanaf kunt komen.

Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.