Yoga oefeningen voor stijve nek en pijn in de schouders

Yoga oefeningen voor stijve nek en pijn in de schouders

Een stijve nek en pijn in de schouders door stress kun je met yoga verhelpen.Niet zeker of de pijn in je nek of schouders door stress wordt veroorzaakt, kijk even hier. Als je echt snel van je klachten af wilt zijn kun je het beste ook tijdens de dag letten op je houding. Belangrijk is hierbij dat je vooral niet je schouders naar achteren trekt, want dan span je de spieren teveel. Je stijve nek en pijn in de schouders hebben juist het meeste behoefte aan ontspanning. Probeer daarom de hele dag je schouders zwaar te maken richting de grond. Als je dit doet voel je meteen of je recht zit of staat, omdat je anders met je schouders mee naar beneden zakt. Daarnaast voel je meteen of je de nek wel recht boven je romp laat balanceren. Pijn in de nek wordt veroorzaakt doordat de nek een tikje naar voren hangt. In plaats van je hoofd balanceren op de nekwervels, moet je dan het hoofd met spierspanning omhoog houden. Als je je hoofd recht houdt kun je deze punten ontspannen:

stijve nek Tevens kun je deze punten even masseren tijdens de dag

Yoga aandacht oefening tegen stijve nek en pijn in de schouders

Een rechte houding is echter niet de enige oorzaak van stijve nek en pijn in de schouders. Het is voor ons allemaal heel normaal geworden om bijna alles wat we doen zo snel mogelijk te doen. We doen hierdoor niets meer met zorg en aandacht, maar willen er zo snel mogelijk van af zijn. Het lichaam krijgt hierdoor de hele dag een signaal dat het ineen moet krimpen, omdat het in nare situaties denkt te zitten. Hierbij bewegen de schouders bij de een naar voren en bij de ander een tikje omhoog. Je spant dus vaak de hele dag je schouders, terwijl deze spieren gemaakt zijn voor bewegingen die maar kort duren. De nek spant altijd met de schouders mee aan.

Yoga en leven in het nu; stijve nek omdat je haast hebt

Probeer dus dingen in het moment te doen met zorg en aandacht. Als je beweegt met gratie krijgt je lichaam het signaal dat alles kalm is en zullen je nek en schouders zich ontspannen. Je stijve nek en pijn in de schouders zijn dus geen vervelende blokkades in het bereiken van je doelen, maar geven je telkens een signaaltje dat je moet genieten van het moment. Naast de yoga oefeningen worden je stijve nek en pijn in de schouders zelf je strenge yoga leermeesters. Zij herinneren je er via de pijn steeds aan dat niet het doel belangrijk is, maar de weg er naar toe. Doe de yoga oefeningen dus vooral niet vanuit een curatieve, maar vanuit een preventieve instelling. Tijdens de yoga oefen je in het voelen, zodat je tijdens de dag eerder voelt dat je stijve nek gaat opspelen. Hierdoor kun je de pijn in de schouders in het begin van je yoga beoefening zelfs al helemaal voor zijn.

Bij het doen van onderstaande yoga oefeningen moet je dus goed letten op de houding van de nek en schouders. Probeer in iedere yoga houding de spierspanning te minimaliseren. Dit is best lastig, omdat je in het dagelijks leven onbewust door overmatig inspannen jezelf leert om alles met je schouder en nek spieren op te knappen. Doe de yoga houdingen zoveel mogelijk met je grote rugspieren, terwijl je de borst, schouders en nek ontspant. Zo leer je jezelf om je nek en schouders ook na de yoga oefeningen te blijven ontspannen. Hier kun je een gratis online mindfulness workshop doen om minder gejaagd de dag door te komen.

Sluit altijd je yoga oefeningen af met een bodyscan. Hier vind je korte en lange.

Stijve nek en pijn in de schouders tegengaan met de yoga ademhalingsoefening

In het volgende filmpje wordt extra aandacht besteed aan het juiste ademen. Zoals je hierboven hebt gelezen worden je stijve nek en pijn in de schouders niet alleen veroorzaakt door een verkeerde houding, maar ook door haast. Dit is echter niet het volledige verhaal. De haast zorgt namelijk ook voor een snellere en hogere ademhaling. Deze zorgt op zijn beurt weer voor een versterkt haast gevoel door alle extra stress hormonen veroorzaakt door de versnelde adem. Zet je jezelf tijdens de dag niet steeds stil met de yoga technieken, dan word je steeds gejaagder en gaan je schouders en nek steeds meer verkrampen.

Let dus tijdens de yoga oefeningen goed op je adem, zodat je tijdens de dag zo kunt blijven ademen als in het onderstaande filmpje. Je zult gedurende de dag merken dat de goede adem meteen je pijnlijke schouders en nek doet ontspannen. Als je bezig gaat met de ademhaling kun je er achter komen dat je toch ook veel spanning hebt in je billen en bekkenbodem. Dit is juist goed, omdat je door het bewuste ademen ook meer spanning voelt in andere lichaamsdelen. De spanning begint namelijk nooit in je nek, maar in je onderlichaam. Hier vind je daar meer over, plus yoga oefeningen voor de billen.

Eerder pijn in de nek en schouders detecteren met deze yoga oefening

Onderstaande yoga oefening laat je gedurende de dag dingen langzamer doen. Omdat je altijd zo gehaast bent voel je niet dat je al een lichte pijn in de nek en schouders hebt. Door dingen langzamer te doen kun je op tijd voelen dat je de schouders en nek verkrampt en door een goede houding en adem de spieren ontspannen.

Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.