Voor het eerst yoga doen. Mijn eerste yoga les als beginner

Voor het eerst yoga doen. Mijn eerste yoga les als beginner.

Mindfulness in het dagelijks leven door het doen van yoga, een gastblog van Sanne

Na vorig jaar de cursus Mindfulness gevolgd te hebben bij Nu Even Nu, was het nu tijd voor een les mindfulness yoga. Ik had al een paar keer eerder yoga gedaan (een paar yogalessen, thuis met behulp van een e-book, en met YouTube filmpjes) maar nog nooit in de combinatie met mindfulness. Een tijdje geleden heb ik Janco gesproken over hoe het nu gaat na de mindfulness cursus, en ik vertelde hem dat ik het nog steeds lastig vind dit in het dagelijks leven toe te passen. Ik heb een ontzettend drukke periode achter de rug, en juist dan is het natuurlijk ontzettend belangrijk om mindful te zijn, maar ik merk dat ik daarvoor weinig ruimte heb ik mijn hoofd. Naast het aantal ademhalings- en body scan oefeningen die ik heb meegekregen, stelde Janco voor om een keer een yogales mee te volgen. Omdat het wel weer tijd werd om de mindfulness toe te passen in mijn leven, ben ik gelijk diezelfde week nog gegaan.

 

Mijn eerste yoga-les: ademen en ontspannen

Op een donderdagavond was het dan zover: mijn eerste yoga-les. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten van de yoga-les dus ik was een beetje zenuwachtig. Wat als iedereen het al kan? Ben ik de enige die voor het eerst komt? Maar ik ben helemaal niet zo lenig! Gelukkig raakte ik al snel aan de praat met een mevrouw die ook voor haar eerste yoga les kwam en nog een beginner was. Ook waren er een aantal mensen die de yoga lessen al vaker hadden gevolgd, en iemand die met dezelfde Mindfulness cursus bezig was als die ik ook heb gedaan. De yogales werd in dezelfde ruimte gegeven als de mindfulness lessen dus ik was al bekend met de mooie, lichte ruimte met het hoge plafond en de grote ramen. De yogamatjes waren in een cirkel neergelegd, en voor de les begon verspreidden we de kleine en grote kussens door de ruimte en konden we een dekentje pakken als we dat wilden.

De yoga-les zelf was heel anders dan ik me had voorgesteld. Ik had natuurlijk al eerder yoga gedaan, en al eerder mindfulness, maar de combinatie was toch anders dan ik verwachtte. Heel belangrijk bij mindfulness yoga is de ademhaling: je blijft in een bepaalde pose staan en ademt jezelf als het ware door de oefening heen. Ook is het belangrijk dat je je ontspant en niet heel krampachtig je lichaam aanspant. Een yoga oefening die we bijvoorbeeld moesten doen ging als volgt: we moesten op onze yoga mat gaan staan met onze benen wijd uit elkaar. Vervolgens moesten we met ons bovenlichaam naar voren buigen zodat het parallel was met de vloer. Je mocht met je handen steunen op een kussen als je dat wilde. Tijdens deze oefening moesten we dus letten op onze ademhaling, maar ook ons lichaam ontspannen. Zelfs je benen, die je eigenlijk juist wil gebruiken om zo stevig mogelijk te blijven staan kun je tegelijkertijd ontspannen. Stukje bij beetje ging het steeds beter, en uiteindelijk voelde het zelfs wel fijn om in die yoga positie te staan. Als je het idee loslaat dat je je lichaam heel erg moet aanspannen komt het vanzelf, en komt de ontspanning ook vanzelf. Natuurlijk was het nog steeds zwaar om de yoga poses vast te houden, maar wel op een andere manier dan dat ik gewend was van andere yoga-lessen die ik had gedaan.

Aan het eind van de yoga les gingen we nog een moeilijkere yoga pose doen, die niet zo geliefd is, als ik Janco mag geloven. Gelukkig hadden we genoeg kussens om het allemaal iets makkelijker te maken voor degenen onder ons (ik, bijvoorbeeld!) die niet zo lenig en flexibel zijn. Hoewel dit inderdaad (voor mij) de minst comfortabele pose was van de hele les, ging het met de juiste ademhaling wel aardig.

Ultieme ontspanning tijdens mijn eerste yoga les

Na deze oefening was het eind van de eerste yoga les alweer in zicht. Als laatst gingen we nog een ontspanningsoefening doen en hiervoor mochten we op onze yoga mat gaan liggen met eventueel een kussen en een dekentje. Na de inspanning van de les is het altijd fijn als er even een moment wordt genomen om even bij te komen en te ontspannen. Wat vooral goed was om te merken is dat mijn ademhaling veel lager zat dan normaal: ik ben altijd geneigd om heel hoog in mijn borst te ademen, vooral als ik stress heb, dus een buikademhaling kost wel wat tijd en moeite. Door de yogales en de focus op de ademhaling ging dit opeens een stuk beter! En het resultaat van mijn eerste yogales en de ontspanningsoefening? Ik was zo ontspannen dat ik bijna (en volgens mij zelfs heel even echt) tijdens mijn eerste yoga les in slaap viel! In slaap vallen is voor mij soms best lastig omdat ik over van alles nadenk als ik in bed lig, dus het was fijn om te merken dat het wel gaat als ik ontspannen ben. Ook al verliep mijn eerste yogales dus heel anders dan ik verwachtte, met de in- en ontspanning en de focus op de ademhaling, had de les wel het gewenste resultaat.

Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.