yoga oefeningen bij heftige emoties

Yoga oefeningen en tips voor het omgaan met heftige emoties

Hieronder vind je tips over het omgaan met heftige gevoelens tijdens de yoga en in het dagelijks leven. Tevens vind je onderaan een aantal yoga houdingen die rust geven bij heftige gevoelens.

Liever meteen aan de slag? Dan raden wij aan om deze yoga oefeningen voor het bekkengebied te doen, door het ontspannen ademen en stretchen van dit gebied wordt je helemaal rustig.

Door yoga ontdek je dat het onderdrukken van emoties en gevoelens erg destructief is. Het uiten van heftige emoties is volgens de yoga helemaal niet erg. Emoties worden pas schadelijk voor je geest en je lichaam als je er te lang over piekert. Dit piekeren doe je om de emoties te onderdrukken. Als er dus emoties boven komen in het dagelijks leven of tijdens de yoga kun je die dus het beste meteen uiten. Dus even flink kwaad worden of huilen.

Ga je toch piekeren als je emotioneel bent, dan zal de emotionele spanning zijn weg uit je lichaam niet kunnen vinden. Deze spanning zal er dan later alsnog uit je lichaam moeten geraken. Dit gebeurt dan via klagen, ergeren zeuren en nog meer piekeren.

Volgens de yoga zijn er twee oorzaken die achter het zeuren en piekeren zitten. Op het moment van piekeren ventileer je wel iets van de emotionele spanning. Ten tweede kun je jezelf tijdens het piekeren en zeuren even lekker verliezen in je hoofd en hoef je dus de echte onderliggende spanning niet te voelen.

Door yoga kun je de opgekropte spanning permanent kwijt leren raken. Dit doe je door tijdens en na de yoga aandacht te geven aan de lichamelijke gevoelens van spanning, terwijl je de gedachtes geen aandacht geeft.

Ergernis is opgekropte emotie

Als de heftige emoties niet gevoeld worden, zet je ze om in ergernis. Door het piekeren en ergeren zul  je de onderliggende emotie steeds weer opnieuw tot leven roepen. Helaas zien we ergernis nooit als een groot probleem en beginnen de meeste mensen met yoga om andere redenen.

Ergernis is echter een veel ernstiger belasting voor lichaam en geest dan tijdelijke heftige emoties. Met yoga kun je al vrij snel leren om de heftige emoties te laten stromen waardoor ze niet blijven hangen. Het is echter veel moeilijker om al het oude zeer dat er nog zit en zich uit in ergernis, woede en piekeren te durven doorvoelen met yoga.

Probeer je dus nooit te veel in te houden omdat je denkt dat dit sociaal gewenst is. Deze tedtalk legt uit hoe je je emoties en meningen kunt delen zonder de relatie met de ander te verstoren. Hieronder vind je tips voor het losweken en verwerken van de toch opgepotte emoties.

Met yoga vrolijk worden door je emoties te doorvoelen

Je kunt je soms zo extreem opwinden als er kleine dingen fout gaan, omdat er op dat moment oud zeer omhoog komt. Hierdoor voelt het moment emotioneel vaak veel sterker dan je zou verwachten. Het onderliggende verdriet of boosheid komt dan ineens boven zetten. Probeer deze momenten tijdens de dag en tijdens de yoga te zien als kansen om de oude pijn los te laten. Als je op dat moment niet in je hoofd schiet kun je de pijn los laten.

Dit loslaten kan dus de hele dag door.

Probeer daarom tijdens onderstaande yoga oefeningen vooral goed onderin te blijven ademen, hierdoor blijf je gemakkelijker uit je hoofd en het helpt het lichaam ontspannen. Als er emotie los komt zul je merken dat je automatisch hoger gaat ademen en je spieren gaan verkrampen. Probeer dus niet je best te doen om te ontspannen, want dan heb je kans dat je nog meer spieren zult verkrampen. Gewoon geduldig met je aandacht in je lichaam blijven en dan komt de adem vanzelf helemaal onderin.

Onderstaand vind je eerst een mindfulness oefening over hoe je het beste met de gevoelens kunt zijn. Daarna volgen nog twee yoga oefeningen die perfect zijn bij het loslaten van oude emoties.

Onderstaande yoga oefeningen laten je voorover buigen. Hierdoor wordt je iets rustiger, waardoor je gemakkelijker steeds weer opnieuw naar de adem terug kunt gaan. De tweede yoga oefening is iets heftiger voor de billen. Dit geeft je een sterkere afleiding voor als je echt emotioneel bent. Probeer echter wel aardig voor jezelf te blijven, anders creëer je weer nieuwe spanning.

 

Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.