Lees hier hoe je met yoga wel blijvend kunt afvallen

Afvallen met yoga is wel blijvend

Afvallen blijkt net zo moeilijk te zijn als stoppen met heroïne. Afvallen en afkicken zijn net zo moeilijk, omdat eten en drugs één ding gemeen hebben: ze laten je vergeten wat er op dit moment allemaal valt te voelen. We hebben het dan natuurlijk niet over fijne, maar over vervelende lichamelijke en geestelijke gevoelens. Deze gevoelens komen altijd door een verveld contact met mensen in je leven, of het volledig ontbreken van menselijk contact. Het eten of het drug gebruik zelf zijn niet het probleem. Het is dus niet zo dat je je beter gaat voelen puur door het afvallen alleen. Je eet namelijk teveel omdat je iets mist in je leven:

Ted talk over hoe je verslaving het beste aan kunt pakken

Mensen die met yoga afvallen komen er vaak achter dat afvallen moeilijker is dan afkicken van drugs of een andere verslaving. Dit komt omdat je altijd overal kunt eten. Andere verslavingen kun je zelfs combineren met eten. Door eten kunnen andere verslavingen dus nog sterker worden. Je kunt bijvoorbeeld nog gemakkelijker weg vluchten van vervelende gevoelens als je tijdens het tv kijken of computeren ook nog eens eet. Afvallen met yoga combineren is dus niet gemakkelijkste weg, omdat je door yoga juist meer gaat voelen.

Yoga maakt eten bewust

Eten maakt dingen die zonder eten niet heel erg verslavend zijn, zoals tv kijken, wel verslavend. Gezellig met vrienden zitten kan zo verslavend worden als je er tegelijk bij eet, omdat je zo de vervelende gevoelens niet hoeft te voelen die ook je vrienden kunnen losmaken. Eten kan dus zo alle activiteiten die je tijdens de dag doet verslavend maken. Zo ga je steeds meer dingen doen om de vervelende dingen niet te hoeven voelen, in plaats van dat je dingen doet omdat het je passie is. Als je straks yoga gaat combineren met afvallen kan het dan ook voelen alsof de dingen die je doet minder leuk worden. Dit komt omdat er ook minder fijne gevoelens op de achtergrond in je aandacht komen die je eerst naar de achtergrond drukte met eten of drank.

Eerst met yoga beginnen en dan pas met afvallen

Tijdens het afvallen kun je ineens vervelende dingen gaan voelen. Misschien denk je op dat moment dat dit door het afvallen komt, maar dit is niet het geval. De vervelende en onrustige gevoelens waren er al, maar door deze voelde je niet omdat je ze met het eten hebt geblokkeerd. Als je ook nog eens yoga combineert met afvallen kun je deze heftige gevoelens nog sterker voelen dan mensen die zonder yoga afvallen. Het is dus verstandig om eerst alvast te oefenen met yoga en het toelaten van vervelende gevoelens voordat je met afvallen begint. Onderstaande beginners yoga oefeningen zijn hier ideaal voor:

Yoga beginners oefeningen

Als je niet bewuster wilt worden met yoga en van je gevoel blijft vluchten kun je een steeds gejaagder gevoel krijgen.  Je voelt je niet gejaagd omdat je het zo druk hebt, je hebt het druk omdat je dan niets hoeft te voelen. Als je alles vol plant hoef je niet in een yoga houdingen ook nog eens van alles te gaan voelen. Je kunt testen of jij dit ook doet door met jezelf af te spreken om elke dag 2 minuten alleen te gaan zitten om een mindfulness yoga oefening te doen. Deze mindfulness oefening kan helpen bij gevoelens van onrust tijdens het afvallen:

Mindfulness oefening

Het zou kunnen dat je niet eens elke dag drie minuten tijd kan maken voor deze korte mindfulness yoga oefening. Let er dan op dat je je kostbare tijd niet verspilt aan tv of smartphone. De meeste mensen doen hun yoga oefeningen niet omdat ze wel weten dat ze dan dingen gaan voelen waar ze al heel lang voor aa het weg rennen zijn. Gevoelens die zich al jaren in je hebben opgebouwd en niet meer een klein beetje stress zijn. Er kan een hoop lichamelijke onrust zijn die nog eens meer aan de oppervlakte komt door het afvallen. In plaats van de yoga te stoppen kun je het ook als een kans zien om te leren hoe je beter kunt voelen. Stress kan je tijdens de yoga juist helpen, omdat je hierdoor ook gemakkelijker kunt voelen, je lijf zend immers meer prikkels uit.

Beginnen met yoga is dus nogal wat, zeker als je met afvallen bent begonnen. Daarom vallen veel mensen voor een andere verslaving om hun eetverslaving te vervangen. Zo kun je blijven weg rennen voor je gevoel. Hierdoor kun je een slanke persoon worden die zich nog steeds rot voelt. Dit komt doordat dezelfde nare gevoelens er nog steeds zijn. Je bent alleen een magere verslaafde geworden, in plaats van een dikke. Omdat de meeste mensen dit wel door hebben maken ze terecht het besluit dat het niet uit maakt of ze dik of dun zijn.

Hoe moet ik afvallen met yoga?

Het beste kun je de oorzaak wegnemen van het teveel eten. Afvallen is nu lastig omdat je de vervelende gevoelens niet wilt voelen. Als je door yoga te doen meer gaat voelen, ook de dingen voelt die je niet wilt voelen, is er ook niet de behoefte om de gevoelens te dempen door te eten. Door yoga stop je dus met wegrennen voor je vervelende gevoelens waardoor je niet meer hoeft weg te rennen door te eten.

Met yoga voelen, hoe moet dat?

Onderstaande mindfulness yoga oefening geeft tips over hoe je beter kunt leren voelen. Onderstaande oefening kun je doen als je behoefte hebt om te over eten als je probeert af te vallen. Deze yoga oefening leert je hoe je de aandacht kunt richten op vervelende gevoelens. Je leert hoe je de gedachtes kunt scheiden van de emotie die lichamelijk is te voelen. Je kunt zo door yoga ervaren dat de nare lichamelijke gevoelens vaak op de achtergrond aanwezig zijn, meestal ook als je nog niet bent begonnen met afvallen.

Of je dus aan het afvallen bent of niet, je ontdekt dat de lichamelijke gevoelens onveranderd blijven. Je ontdekt dat de gedachte die je op hetzelfde vervelende gevoel plakt steeds veranderd en hierdoor de manier waarop je van het gevoel vlucht ook steeds veranderd. Je denkt bijvoorbeeld dat je je rot voelt omdat iemand je afsnijd op de weg of omdat het op je werk niet mee zit.

Door yoga zie je dat het gevoel erachter echter nooit veranderd en er dus nog dieper loslaat werk te doen is, omdat er een andere reden achter je emotionele pijn zit. Dit loslaat werk kun je het beste doen door yoga. Echter ook hier gaan je gedachtes vaak met je op de loop. Je denkt de ene keer bijvoorbeeld; ik wil eten en de andere keer; ik wil tv kijken of drank nemen.

Filmpje over hoe je die vervelende dingen moet voelen

De bovenstaande oefening kun je dus de hele dag toepassen. Je oefent deze manier van aandacht geven aan je vervelende gevoelens ook tijdens het doen van yoga houdingen. Door de yoga oefeningen zo uit te voeren wordt het ook gemakkelijker om je lichamelijk tijdens de dagelijkse bezigheden te voelen.

Het is aan jou om te durven voelen met yoga en te ontdekken wat het gevoel je echt wil vertellen. Hierdoor kun je met yoga blijvend afvallen of leren hoe je gelukkig kunt zijn met een iets groter maatje. Met yoga afvallen is dus werken aan de grote onderliggende frustraties en onrust door niet langer weg te rennen voor de vervelende gevoelens in het dagelijks leven.

Als je op een bepaald moment toch nog wordt overspoelt met heftige emoties vind je hieronder speciale yoga oefeningen voor heftige emoties:

Yoga oefeningen voor heftige emoties

Liever omgaan met gevoelens zonder beweging? Doe dan deze mindfulness oefening:

Mindfulness bodyscan oefening

Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.