4 Yoga oefeningen die je slaapproblemen blijvend oplossen

Yoga oefeningen voor slaapproblemen

Slaapproblemen kunnen een grote kwelling zijn. Je wilt graag gaan slapen, maar je lichaam werkt niet mee. Het lichaam ontspant zich maar niet en je blijft maar nadenken. Onderstaande yoga oefeningen kun je voor het slapen gaan doen. Deze yoga oefeningen zijn specifiek gekozen op hun rustgevende werking. Omdat het allemaal voorover buigingen zijn werken de yoga houdingen kalmerend, in plaats van activerend.

De onderstaande yoga houdingen werken op twee manieren aan je slaapproblemen. Ten eerste zorgen de yoga houdingen ervoor dat het stress niveau van het lichaam daalt. Hierdoor zul je ook een minder druk zijn in je hoofd op het moment dat je gaat slapen. Ten tweede leer je hoe je tijdens de yoga steeds weer opnieuw de aandacht terug kunt brengen naar lichaam en ademhaling. Yoga kan een uitkomst zijn voor je slaapproblemen omdat je waarschijnlijk niet kunt slapen door het piekeren. Omdat je tijdens de yoga oefeningen de aandacht steeds uit je hoofd terug brengt naar je lichaam leer je meteen hoe je de aandacht anders kunt gebruiken.Veel plezier en hopelijk zullen de houdingen je van je slaapproblemen af helpen!

Yoga oefening 1

In het onderstaande filmpje leer je de yoga ademhaling. Het is erg belangrijk om hier gedurende alle onderstaande yoga oefeningen op te letten. Zo leer je hoe tijdens het bewegen van je lijf de adem nog steeds in de gaten kunt houden. Als je dit kunt zal het op een gegeven moment een tweede natuur worden om een beetje aandacht bij de adem te houden, ook als je niet kunt slapen. Dit alleen al kan je van je slaapproblemen af helpen.

Probeer tijdens de yoga houdingen de aandacht op ontspannen wijze bij de adem te houden, je hoeft dus niet heel hard je best te doen. Je zult dan merken dat een klein beetje aandacht genoeg is. Zo zul je tegelijkertijd aandacht over hebben voor het voelen van je lichaam tijdens en ook na de yoga. Hoe minder je je best doet, hoe meer je het lichaam naast je adem kunt waarnemen. Op deze ontspannen manier aandacht hebben voor de adem en je lichaam is een uitkomst voor je slaapprobleem, omdat je ook gestrest kunt worden als je te hard je best doet om met al je aandacht alleen nog maar de adem te willen volgen.

 

Yoga oefening 2

Probeer bij de volgende oefening eens te oefen met het voelen van je lichaam en je adem tegelijkertijd. Tot je verrassing zul je misschien merken dat hoe minder je je best doet om de aandacht te sturen, makkelijker dit gaat. Je zult merken dat je niet moe wordt van al die prikkels tegelijk, maar juist lekker slaperig. Probeer dus vooral geen dingen die je voelt, hoort of denkt teveel vast te houden in je aandacht. Laat alles maar komen en gaan, jij hoeft niet zelf te bepalen wat de volgende prikkel is die in je aandacht komt.

Als je daarna weer last krijgt van je slaapproblemen kun je de aandacht op dezelfde milde wijze weer in het lichaam laten zakken. Oefen dus bij alle yoga oefeningen op deze manier van aandacht geven. Je kunt deze manier van aandacht ook tijdens de dag oefenen, zodat je minder gestrest gaat slapen. Zo leert de yoga je steeds meer preventief met je slaapproblemen om gaan.

 

Yoga oefening 3

Onderstaande yoga oefening is een pittige. Probeer dus niet te hard je best te doen, want daar krijg je stress van. Zo kun je tijdens deze yoga oefening goed oefenen met het accepteren van dingen die je niet kunt veranderen. De strenge stem kun je blijven waarnemen, maar dan wel op de achtergrond van je adem en je lichaamsgevoel. Zo lijkt de stem net wat verder weg dan anders. Als je weer last hebt van je slaapproblemen kun je op dezelfde manier de strenge stem op een afstand door laten gaan. Als je tijdens de dag hier ook mee oefent maak je nog meer kans om van je slaapproblemen af te komen.

Yoga oefening 4

Onderstaande oefening is de laatste yoga oefening. Sluit altijd hiermee af, omdat deze het meest rustgevend is. probeer tijdens de oefening je hele lichaam helemaal slap te maken. Dit lukt juist het beste als je hier niet teveel je best voor doet. Je laat als het ware de aandacht in het lijf zakken, in plaats van dat je de aandacht er naar toe duwt. Probeer eens te kijken of de aandacht misschien al in je lichaam zit op het moment dat je de wens om je lichaam te voelen nog maar net hebt uitgesproken. Als je weer last hebt van je slaapproblemen kun je op dezelfde manier de aandacht moeiteloos laten zakken. Het maakt dan niet uit dat je steeds weer in je hoofd zit, want het kost toch geen energie om je lichaam weer opnieuw te voelen. Oefen dit dus vooral ook eens los van de yoga mat!

Andere tips voor je slaapproblemen

  • Niet voor het slapen gaan sporten. Probeer ten minste drie uur voor het slapen gaan je lichaam juist rust te gunnen.
  • Een regelmatig slaapritme is erg belangrijk.
  • Probeer zo weinig mogelijk op een beeldscherm te kijken voor de nacht.
Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.